Resources (= kes/mis väärib suurt tänu ja tähelepanu)

Inspiring Clients (= õpilased  õpetavad)

  • It was Tiina who brought TED Talks to my attention back in 2015.
  • But for the expertise Kaie contributed in 2017-2019 we wouldn't have the TimeLine (Grammar Learning Tool for the analytically minded).
  • With her admirable capacity for growth exhibited in 2015-2017 Mare has raised the bar for excellence in self-management.
  • It is with Merge (since 2018) and Airi (since 2019) that we seem to share a true passion for the subtleties English abounds with. 
  • If it all comes down to how open-minded we choose to be (incl. in the classroom), Olga and Andres set a great example in 2019-2021.   
  • A lot of thanks are due to Ingrid who brought home to me the real meaning of 'What goes around, comes around'. 
  • A conversation group had the privilege of having Reliia from production industry with us and getting some fresh insights that only a highly experienced specialist can offer.
  • Introduction to the RASA skills led Katrin to round it off and say, 'It's not only about language. Looks like I am supposed to change my behaviour, too.'
  • Being a sparring partner for Triin in training for speaking fluency opened my eyes to what the resources and waste strategy of a truly green-minded company is supposed to be like in 2021.
  • Z

Acknowledgements (= veel  tänuavaldusi)

  • to Peter Howarth for the scale of idiomaticity (incl free word combinations, restricted collocations, figurative idioms & proper idioms) published in Applied Linguistics (1998)
  • for 'Teaching collocation' (a book by Michael Lewis et al, 2001)
  • to Anthony Lawrence's AntConc, the truly user-friendly concordancing programme freely available here
  • to Krista Vogelberg for a 'sidebar remark' dropped by her in a lecture (back in the mid-eighties) to the effect that as a single source 'Bible has contributed the highest number of idioms to the English language.' (= Piibel on allikas, millest arvuliselt on pärit kõige suurem hulk ingliskeelseid piltlikke väljendeid e idioome.) 
  • to Kaarin Tuuksam for her suggestion that 'First and foremost, an Estonian English teacher is a model learner.' (= Eestlasest inglise keele õpetaja on oma õpilastele keele õppimisel eelkõige justkui elav eeskuju--st näitab nö enda peal, mida on võimalik saavutada.)
  • to dr Altosaar, Soots, Märtin and Tamm who have helped me master the art of 'trading teeth for hair'
  • X

Concepts (= kahekeeleõppega seotud mõisted)

  • 2-in-1 English = learning English next to Estonian/Russian, etc. = nn kahekeelekursused = inglise keele õppimine eesti/vene jne keele kõrvale, mitte asemele
  • Placement Test = self-assessment Test by textBook 'KeyNote'= audioülesannetega test taseme A, B või C1 valimiseks

NB! to take Keynote Placement Test = contact terje.keldoja@gmail.com to receive the Test with audio-files

or you can take an online Test here

  • Quizlet Learning Tool that has definitely made a major difference if not a breakthrough in VOCABULARY learning (= veebipõhine töövahend sõnavara õppimiseks)
  • TimeLine = Grammar Learning Tool to compare Tenses in English & Estonian (= inglise ja eesti keele ajavorme kõrvutav õppevahend A4 formaadis)
  • AntConc programme that can generate a dictionary of any text (!) (= veebis vabalt saadaolev programm-platvorm, mis tekitab sekundite jooksul mistahes teksti sõnavaraloendi)
  • e-dictionaries (= veebisõnastikud)

lexico.comfreecollocation.com

  • RASA (Receive, Appreciate, Summarize, Ask) skills from '5 ways to listen better', a TED Talk by Julian Treasure 2011 (= inglisepärase nn aktiivse kuulamise stiil RASA: kuula+ reageeri+vii juttu edasi+küsi)
  • lexical approach that emerged in computer age has established a healthier balance between lexis (vocabulary) and grammar in language learning (= arvutiajastul esile kerkinud keeleõppesuund, kus sõnavaraõppele pööratakse oluliselt suuremat tähelepanu kui seda tehakse traditsioonilise keeleõppe puhul, kus on domineerinud grammatika, )
  • vocabulary course (= sõnavarakursus) draws on lexical approach (= kursus, mille puhul peale grammatika pööratakse suurt tähelepanu ka oma sõnavara laiendamisele)
  • congruent correspondence between two languages (= sõna-sõnaline vaste teises keeles on olemas, nt take a taxi = võtan takso) and non-congruent (= vaste teises keeles ei ole sõna-sõnaline, nt take a bus = lähen bussiga(see Nesselhauf 2003
  • Noun Phrases that may largely differ in English and Estonian (credit: Birthe Mousten 2009) (= nimisõnafraaside ülesehituse võimalused võivad olla inglise ja eesti keeles väga erinevad, nt the mails (that) I received in September = (1) septembris mulle tulnud/saadetud meilid, (2) meilid, mis ma sain septembris
  • sentence logic incl. enumeration & giving examples, cause-effect, comparison & contrast, process & chronology, definition (= lause loogilise ülesehituse tüübid: loetelu ja näidete toomine, põhjus-tagajärg, sarnasus ja erinevus, protsessi kirjeldamine ja ajaline järgnevus, definitsioon))
  • writing in semi-formal style (= nn demokraatlik e-kirja kirjutamise stiil, mille puhul välditakse äärmusi--nii äärmiselt ametlikku stiili kui ka liigset familiaarsust
  • Small Talk English (= vabas vormis nn kohvinurga-vestluse inglise keel) the sole aim of which is to assure you, 'I am--because I choose to be--friendly to you'.
  • X
  • Y
  • Z